HAARETZ.com

Israel can't muzzle the

world's media - not
even CNN

Israel's security establishment
and its servile defense
reporters need a few lessons in
quality journalism and the
rights of a free media beyond

its borders.

By Barbara Opall-Rome | Nov. 7, 2013 |
6:48 PM |»4

Anger and conspiracy-fuelled
conjecture filled the air in Israel
over last week’s report on CNN of
another Israeli strike in Syria, in
which - unusually - a senior U.S.
administration official confirmed
Israel's role and the target of the
action. For me, it recalled Hosni
Mubarak’s absurdly misplaced
outrage over a decade ago over


http://www.haaretz.com/misc/writers/barbara-opall-rome-1.510020
http://world.time.com/2013/11/
http://www.haaretz.com/news/middle-east/1.555428

Israeli TV comedian Eli Yatzpan's
impersonations of him.

Just as Yatzpan’s often biting
portrayals of the Egyptian leader
could not in any way be said to have
been an expression of government
policy under then-Prime Minister
Ariel Sharon, the U.S. official cited
in the CNN report hardly reflects a
concerted White House campaign
to undermine the Netanyahu-led
government.

In Yatzpan’s case, it was great
comedy, pure and simple. Blaming
PM Sharon for Yatzpan's perceived
offenses merely underscored
Mubarak’s own insecurities and his
third-world control of Egyptian
alrwaves.

In the case of CNN’s Barbara Starr
(with whom I worked in the late
1980s), her October 31 report on yet
another Israeli attack on “missiles



and related equipment” near
Latakia was the product of first-rate
journalism. Period.

The fact that this veteran Pentagon
correspondent broke a similar story
in July is testament to sources
meticulously cultivated over
decades, and not — as asserted by
Israel's Channel 2 — the result of
manipulation “coming directly from
the White House.”

The vitriol unleashed here in Israel
over ostensibly orchestrated leaks
reveals woeful ignorance of how
journalism is practiced in the
American capital. At the same time,
it highlights the Israeli security
establishment’s unchallenged
chokehold over defense reporting.
Blaming the U.S. administration for
“scandalous” leaks - according to
irate Israeli officials cited by Israel's
Channel 10 - and for “selling us



out”, according to major daily
Yediot Aharonot, is as preposterous
as Mubarak’s rants over Sharon-
sanctioned satire.

Have there been recent cases of
authorized leaks as a vehicle for
advancing U.S. security policy? Yes,
but rarely, especially since lessons
learned by U.S. media organizations
and Washington officials over the
outing of a CIA agent by the office
of former Vice President Dick
Cheney.

But U.S. reports of Israeli military
operations that have already taken
place neither advance nor obstruct
American policy goals. Had reports
aired prior to or during an attack,
the very limited number of U.S.
officials with access to

such compartmentalized,
privileged information could
justifiably be accused of egregious



betrayal.

But after the fact — with piecemeal
reports already coming in from the
region - Israeli operations are fair
game for a free media.

With all due respect to doubters in
Jerusalem and Israel's Defense
Ministry, there’s nothing nefarious
about periodic post-op reporting on
the Israeli military. They're merely
the result of experienced journalists
asking the right questions of trusted
sources and pulling the pieces
together.

Authorities here in Israel may have
good reason not to acknowledge
attacks in Syria, Sudan or anywhere
else where plausible deniability
reduces the risk of retaliation and
regional escalation.

Here, authorities can count on
military censorship and a servile
security press to enforce short-lived



news blackouts.

But just as Mubarak’s muscle
proved no match for Yatzpan’s
mimicry, Israel cannot muzzle the
media beyond its borders.
Impugning the integrity of good
friends in Washington is no way to
fight a losing battle.

And that’s no laughing matter.
Barbara Opall-Rome, Israel
bureau chief for Defense News, was
a former colleague of CNN's
Barbara Starr and an accredited
Pentagon reporter from 1988-

1999.



